HomeDział technicznyNapraw to sam

Elektryczny szyberdach - Opel Astra [F]



Mamy już zgromadzony komplecik, zatem czas na…

Zgodności i różnice.

Silnik z vectry A pasuje do astry bez żadnych przeróbek mechanicznych. To ważne jeśli ktoś nie ma zacięcia do rzeźbienia ;)Nowsze silniki mogą wymagać drobnych prac pilnikiem, lub różnić się na tyle, że uniemożliwi to ich dopasowanie do astry F - opisywał to na forum kol. Andy.

Istotniejsza jest kwestia podłączenia elektrycznego.

Na początek fragment schematu astry ("podrasowany" przez mnie):

Schemat elektryczny

Powyższy schemat dotyczy aut od rocznika 95, natomiast moja astra jest dwa lata starsza. W wersjach schematów dla roczników 1991-1994 nie ma szyberdachu, bądź też schematy którymi dysponowałem (z WoA i innych źródeł) są niekompletne.

Jak widać, w oryginalnym schemacie astry są potrzebne dwa „plusy”: 

- stały z linii „30” - bezpiecznik nr 10, 30A,
- po stacyjce z linii „15” - bezpiecznik nr 7, 10A.

Wstępne założenie było takie, że szyber ma działać tylko przy włączonym zapłonie, zatem rozważałem podłączenie elektryki zgodnie z oryginalnym schematem. Ale... jak widać na zdjęciu, z silnika i kostki przycisku wychodzą 3 przewody: 2 masy i jeden "plus". Po połączeniu "mas" pozostają więc już tylko dwa: jedna "masa" i jeden "plus"...

Okablowanie

Przed ewentualną modyfikacją połączeń układu silnik-przycisk postanowiłem przyjrzeć się bliżej instalacji w aucie.
I co się okazało?
W moim przypadku 12V na bezpieczniku nr 10 nie jest stałe, a tylko „po stacyjce”. Sugerował to zresztą czarny kolor przewodu w złączu X6 (przewody "plusa po stacyjce" zwykle mają taki kolor). Tu przyszła chwila zastanowienia.

W oryginalnym rozwiązaniu główne obciążenie przejmuje bezpiecznik nr 10 (30A). Postanowiłem więc nie zmieniać nic w połączeniach silnik-przycisk i pozostawić całość zabezpieczoną jednym bezpiecznikiem - być może właśnie tak jest w vectrach A lub starszych wersjach astry F... Niestety, nie miałem możliwości weryfikacji sposobu podłączenia wg schematu.

Dla porządku przytoczę jednak sprawdzony sposób podłączenia opisany na forum przez kol. zabol.
Poniższy opis dotyczy wersji silnika, z którego wyprowadzone jest 5 przewodów!

Numeracja pinów kostki przełącznika (fotka autorstwa kol. zabol):

Numeracja pinów

Numeracja wyprowadzeń z silnika:

Numeracja pinów

I oddaję "głos" zabolowi:

1) czarny 0,75 mm do plusa przy włączonym zapłonie - bezpiecznik F7 10 Amper. Możesz podłączyć przy wtyczce X6 która znajduje się przy nogach kierowcy - poniżej uchwytu otwierania maski ( duża 64 pinowa wtyczka) kabel czarny [pin 86]

2) czarno-biały 0,75 mm łączysz z pinem 1 włącznika

3) niebieski 0,75 mm łączysz z pinem 2 włącznika

4) tego nie ma

5) czerwony, gruby kabel 1,5 mm przekroju łączysz z plusem stałym - bezpiecznik F10 30A - ta sama duża wtyczka X6 przy nogach kierowcy - kabel czerwono-żółty 2,5 mm

6) brązowy gruby 1,5 mm podłączasz do masy. do niego dopinasz kabel masowy z pinu 4 włącznika.

Generalnie z silnika wychodzą :
1, 5 - zasilanie
6 - masa
2, 3 - sterowanie z włącznika

To jednak nie wszystko, gdyż okazuje się , że istnieje jeszcze inna wersja silnika (nowsza):
Fotka, którą zapożyczyłem z postu kol. Andy:

Silnik - nowsza wersja

Widać wyraźnie, że przewodów wychodzących z silnika jest 6, a nie 5.
Przyglądając się zdjęciu sądzę, że "masa" jest na dwóch przewodach - grube brązowe.

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.