HomeDział technicznyNapraw to samAlternator Bosch - regeneracja, naprawa Opel Astra

Alternator Bosch - regeneracja, naprawa Opel Astra

Regeneracja alternatora Bosch w Oplu Astra

Poniższy opis udowodni wszystkim, że regeneracja alternatora nie jest trudna, a wystarczą
do tego podstawowe narzędzia i dwie godziny pracy. Pokażę jak wymienić regulator
i łożyska na przykładzie alternatora BOSCHa (w przypadku Delco są małe różnice).

Uszkodzenia alternatora dzielimy na mechaniczne i elektryczne.

Elektryczne:
Napięcie za niskie i/lub świeci się kontrolka ładowania - najpewniej padły diody w mostku i/lub doszło do przebicia w uzwojeniu. Wspomniane objawy mogą też wynikać ze ślizgającego się paska.
Zbyt wysokie napięcie ładowania (powyżej 14.1V dla BOSCHa lub 14.4V dla Delco) - uszkodzony regulator.

Mechaniczne:
Zużycie łożysk - świst dobiegający spod maski, w pełni zależny od obrotów silnika, zanikający całkowicie po zdjęciu paska klinowego.

Poniższy opis udowodni wszystkim, że regeneracja alternatora nie jest trudna, że wystarczą do tego podstawowe narzędzia i dwie godziny pracy.
Pokażę jak wymienić regulator i łożyska na przykładzie alternatora BOSCHa (w przypadku Delco są małe różnice).
Odróżnić można w sposób następujący: W przypadku Delco-Remy śruby skręcające obudowę są w połowie długości i nie przechodzą przez stojan - zaznaczone na zielono.

Umiejscowienie alternatora


W przypadku BOSCH'a, śruby przechodzą przez cały stojan

Wymagane są podstawowe umiejętności techniczne. Opis identyczny dla Corsy A i B

Zaczynamy od zakupu łożysk 6201 i 6203. Idziemy do samochodu. Najpierw demontaż (zdjęcia poglądowe - tu akurat Delco, ale to nie szkodzi, bo sposób ich montowania jest identyczny).
Alternator znajduje się z prawej strony bloku silnika, pod kolektorem ssącym:

Umiejscowienie alternatora


1. Bezwzględnie odłączamy dodatnią klemę akumulatora
2. Luzujemy górną śrubę M8 (klucz 13mm), wyjmujemy ją i odchylamy alternator do tyłu:

Wymontowanie alternatora


3. Od strony podłużnicy znajduje się nakrętka (czerwona strzałka na foto) należy ją odkręcić i w kierunku osi symetrii pojazdu wysunąć śrubę mocującą:

Wymontowanie alternatora


4. Teraz mając pewien manewr odłączamy dwa kable od alternatora - czerwony na oczku M6 to wyjście (ładowanie), a niebieski z białym to wzbudzenie (wyjście na kontrolkę)
5. Wyjmujemy alternator i odkręcamy nakrętkę kluczem 24mm, blokując sobie wirnik wsuwając w wał klucz imbusowy 8:

Alternator po wymontowaniu


6. Odkręcamy cztery śruby, rozsuwamy obudowę.

7. Najczęściej wymiana łożysk kończy się na wymianie pierwszego z nich (6201), gdyż głównie ono jest obciążone. Wybijamy stare, ale uwaga ! Przy osadzaniu nowych niedopuszczalne jest wbijanie! Łożysko to znajduje się w korpusie alternatora, w jego części od strony pasa klinowego, przykryte blaszką:

Rozbiórka alternatora



Rozbiórka alternatora


8. Odkręcamy regulator znajdujący się z pod spodem alternatora. Jeśli szczotki są zużyte, lub napięcie ładowania przekracza 14.1V (dla BOSCHa), należy regulator wymienić.

9. Wyciągamy wirnik. Na jego końcu znajdziemy łożysko. Też je należy wymienić.

10. Oglądamy komutator. Na rysunku schematycznym pokazano po stronie prawej zużyty, po lewej dobry komutator. Gdy zużycie jest głębsze niż 1 mm, a będą montowane nowe szczotki (regulator) konieczne będzie stoczenie go w warsztacie tokarskim.

Komutator

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.