HomeDział technicznyNapraw to sam

Termostat w silniku 1.7 DTI - wymiana - Opel Astra [G]

W związku z tym że ostatnio samochód coraz wolniej mi się nagrzewał i temperaturę roboczą osiągał tylko wtedy jak stał w korku postanowiłem wymienić termostat.

Aby się na 100 % upewnić, że to on sprawdziłem jeszcze przewód doprowadzający wodę do chłodnicy i rozgrzewał się on wraz z silnikiem, a powinien dopiero przy temperaturze 85 stopni w momencie jak otworzy się termostat. Wniosek z tego taki że termostat nie zamykał dużego obiegu i dlatego silnik miał problemy z osiągnięciem prawidłowej temperatury pracy.


Zakupiłem termostat firmy VERNET i zabrałem się za wymianę.

Termostat


Najpierw demontujemy akumulator pamiętając aby odkręcanie klem zacząć od minusa a dopiero później plus. Śrubki klemy są na klucz 10.

Akumulator


Następnie odkręcamy śrubę mocującą akumulator - klucz 13.

Mocowanie akumulatora


Po wyjęciu akumulatora demontujemy podstawę na której stoi akumulator, podstawa jest przykręcona trzema śrubkami na klucz 13.
Po jej wyjęciu mamy dobry dostęp do termostatu.

Widok ogólny

 

Widok ogólny


Teraz należy spuścić płyn z układu. Odkręcamy korek w zbiorniczku wyrównawczym a następnie zakładamy odpowiednio dobrany przewód na króciec spustowy chłodnicy i luzujemy zawór. Czekamy aż płyn zejdzie z układu, u mnie było koło 4-5 litrów i zakręcamy z powrotem zawór.

Spust


Gdy zejdzie nam płyn luzujemy opaskę na przewodzie zasilającym chłodnice.
Ja robiłem to za pomocą nastawnych szczypiec i zsuwamy przewód z obudowy termostatu.

Opaska


Odkręcamy 2 śrubki trzymające obudowę termostatu(klucz 12). Zdejmujemy delikatnie obudowę i pod nią mamy stary termostat.

Śruby mocujące


Czyścimy dokładnie miejsca styku obudowy termostatu ze starej uszczelki. Montujemy nowy termostat , na obudowę zakładamy nową uszczelkę. Ja u siebie posmarowałem ją jeszcze cienko masą uszczelniającą .

Po zdemontowaniu

 

Nowy termostat

 

Masa uszczelniająca


Skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności i zalewamy płynem. Po odpaleniu samochodu jeszcze nim się rozgrzeje korygujemy
ewentualne ubytki płynu w zbiorniczku i zakręcamy korek. Czekamy aż samochód się rozgrzeje do około 85-90 stopni
(do tej temperatury przewód zasilający chłodnice powinien być zimny a po jej osiągnięciu powinien zrobić się gwałtownie gorący)
i sprawdzamy czy nie ma nigdzie wycieków. Ponieważ rozłączaliśmy akumulator powinniśmy zaprogramować na nowo moduł COMFORT jeśli takowy posiadamy .
Po ostygnięciu silnika jeszcze raz kontrolujemy poziom płynu w zbiorniczku i korygujemy ewentualne ubytki.

maropr

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.