HomeDział technicznyNapraw to sam

Pompa paliwa - wymiana - Opel Astra [F]

Pompa paliwa - wymiana

Instrukcja wymiany pompy paliwa - Opel Astra F

Manual dotyczy astry z silnikiem C14NZ w nadwoziu hatchback, ale jest uniwersalny, skorzystać z niego mogą również właściciele sedanów lub aut z inną wersją silnika.

Z podziękowaniem dla kolegi Jaceq_P emotions trzymałem się porady.

Pompka chińska  wyszperana na allegro za 58 zł, szczęśliwie tak się złożyło, że sprzedawca ma sklep blisko mnie więc wystarczyło podjechać.
Przy takiej cenie jak powiedział sprzedawca cytując innego klienta można mieć pompkę w każdej kieszeni gdyby zdechła aktualna. Potem jeszcze zakup trzech małych opasek zaciskowych karbowanych i kita do domu do roboty.
Poniższy opis przeznaczony jest dla takich manualnych beztalenci jak ja - z góry przepraszam warsztatowych wyjadaczy.

Przygotowania

Narzędzia

  • Klucz nasadowy fi.8 - najlepiej z terkotką i dystansem lub jak ktoś nie ma to fajkowy
  • Nożyk
  • Lutownica
  • Wkrętak gwiazdka lub/i płaski


Materiały

  • Nowa pompka rzecz jasna
  • 3szt opaski zaciskowe fi.ok 1,5 cm
  • Cyna+kalafonia
  • Awaryjnie można mieć w pogotowiu przewody elektryczne - niebieski i czerwony po ok. 10cm
  • Druciki wiązałkowe lub taśma klejąca


Demontaż

Podnosimy tylną kanapę z prawej i lewej strony.
Podnosimy wykładzinę i delikatnie podważamy plastikowy dekiel maskujący - to on oddziela jedynie kabinę od szumu, zimna, i smrodu zewnętrza tył kabiny.
Pod spodem widoczny jest dekielek pompy.
Odpinamy wtyczkę zasilania pompy i zabezpieczamy drucikiem lub taśmą, żeby nie zwiała nam pod bak.
Odkręcamy 6 śrub kluczem nasadowym i odkładamy w bezpieczne miejsce nie gubiąc przy tym podkładek - no chyba że będziemy dawać nowe. Teraz ostrożnie podnosimy dekielek pompy manewrując tak żeby był dostęp do opaski zaciskowej na przewodzie paliwowym. Płaskim wkrętakiem odpinamy opaskę zaciskową i wysuwamy przewód paliwowy tak żeby nam nie zwiał pod blachę zabezpieczając go np. pętelką z drutu.

Uwaga! Warto tak odchylić dekielek pompy żeby przy odpinaniu przewodu nadmiar paliwa trafił z powrotem do zbiornika.

Teraz obracając i manewrując ostrożnie całością zespołu pompy wyciągamy ustrojstwo do góry - może zaklinować się na gumie trzymającej pompę lub na ssaku pod pompą więc trzeba obracać w różne strony bo miejsca jak na lekarstwo, staramy się przy tym nie zgubić ssaka który jest tylko na wcisk - bo będziemy musieli później moczyć rączki w benzynie. Zabezpieczamy otwór zbiornika przed zabrudzeniem czy nasypaniem czegokolwiek do zbiornika i zabieramy cały zespół pompy w miejsce warsztatowe gdzie mamy kawałek stołu i lutownicę.

Pompa na stole


Rozbiórka

  • Odpinamy opaskę na mocowaniu gumy
  • Zdejmujemy gumę trzymającą pompkę - w owalu
  • Odcinamy lub odlutujemy przewody na stykach pompy
  • Odpinamy opaskę na przewodzie paliwowym
  • Odłączamy pompę od przewodu.

Montaż

Dokładnie w odwrotnej kolejności co rozbiórka 5, 4, 3, 2, 1
Sprawdzamy dokładnie jakość lutu i trzymanie się przewodów - jedna iskra i...będzie buba
Stosujemy opaski zaciskowe skręcane śrubą - przy czym opaska nr.1 ma znaczenie pomocnicze i należy ją tak ustawić aby nie wystawała zbytnio za obrys całości bo będzie problem z włożeniem do baku.
Pilnujemy też aby opaska na przewodzie paliwowym (jej śruba) była jak najdalej od styków... wiadomo zwarcie i...buba

Przed zamontowaniem


Dołączamy ssak - ja użyłem starego oryginalnego po wyczyszczeniu - bo ten gazik dołączany do pompy przypomina mi to czego używają kobiety do pudrowania nosa.

Ssak



Montaż

Przed montażem robimy przymiarki na sucho położenia ssaka,pompy i dekla pod mniej więcej tym samym kątem żeby ssak maksymalnie sięgał do dna.
Manewrując w około i pod różnymi kątami wkładamy pompę w otwór.
I teraz najgorsze - podłączamy przewód paliwowy i usiłujemy zacisnąć opaskę - lekko nie będzie i dlatego nie przykręcamy wcześniej dekla, żeby mieć odrobinę pola manewru.
Jeżeli udało nam się zamontować przewód paliwowy i zabezpieczyć go, wpasowujemy dekiel do otworów pilnując żeby guma uszczelniająca się nie podwinęła i przykręcamy śruby. Nie zamykamy dekla, kanapy i wykładziny!

Podłączamy wtyczkę zasilającą.
Włączamy zapłon i... albo BUBA i nas nie ma... albo słyszymy przez sekundę lub dwie pompkę usuwającą powietrze i dobijającą ciśnienie paliwa. Po 2-3 sek powinna być absolutna cisza, bo pompka się wyłączy.

Odpalamy na benzynie i heja... do odcinacza testujemy parę razy nasłuchując pompki.
Potem sprawdzamy szczelność połączenia przewodu paliwowego.

Doprowadzamy wnętrze do ładu - czyli dekielek plastikowy, wykładzinka, kanapa.

End

Przemyślenia

Wymiary

Wymiary pompy - podaję gdyby ktoś dobierał awaryjnie inną niż dedykowaną:

 

  1. 50 mm
  2. 11 mm
  3. 3. 8 mm
  4. 4. 92 mm 

 

W zasadzie w sytuacji awaryjnej (no LPG i pad pompki) liczy się tylko wymiar nr.4 czyli długość korpusu pompki resztę da się dosztukować.

Esol

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.