HomeDział technicznyNapraw to samWymiana bębnów hamulcowych - Opel Astra [F]

Wymiana bębnów hamulcowych - Opel Astra [F]

Manual wymiany bębnów i wnętrzności w Oplu Astrze F 1.4i 16V Kombi z 1998 roku X14XE

Prace były wykonywane u Wujka w Siedlcach Trzebnickich około Wrocławia.

Więc... zakupiłem:

- 2x bęben hamulcowy fi wew. 230mm (wcześniej zmierzyłem),
- komplet szczęk na w/w bębny,
- 2x cylinderek hamulcowy fi19mm,
- przewód hamulcowy sztywny 500mm (500mm był ciut za krótki więc lepiej by było jak bym kupił 600mmm),
- komplet naprawczy sprężynek,
- płyn hamulcowy DOT-4.

Zestaw narzędzi:
- młotek,
- szczotka druciana z miedzi,
- szczypce wygięte, kombinerki wydłużone, szczypce do cięcia (w moim przypadku),
- klucze płaskie/oczkowe od 8mm do 12,
- smar grafitowy bądź miedziany, może też być grafitowo-miedziany,
- klucz do kół,
- lewarek,
- podstawki (kobyłki, pieńki lub inne takie aby auto na nich postawić).

Wymianę przeprowadziłem z kilku powodów: ręczny nie łapał, w prawym kole przeciekał mi cylinderek, jak ręczny złapał to potrafił zaklinować koło,


Dalej to było tak:

1) Luzujemy koła jak autko jeszcze na nich stoi.

2) Podnosimy autko z obu stron aby cała tylna oś swobodnie zawisła na amortyzatorach i podkładamy kobyłki (jak ktoś nie ma kobyłek, ja wykorzystałem cegłówki ale mogą być też pieńki mniej więcej równe).

3) Zdejmujemy koła, wrzucamy bieg, puszczamy ręczny.

4) Zdjęcie bębna, odkręcamy śrubkę centrującą bęben.

Plan A: z tyłu tarczy nośnej są dwie gumowe zaślepki które wyciągamy i wkładamy tam wkrętak probując nacisnąć na dźwignie hamulca ręcznego aby go poluzować (może się wam to się nie udać więc można przystąpić do planu B bo powstał zbyt duży rant wewnątrz).

Plan B: młotek w ręce i walimy po zewnętrznej ściągając bęben ze szczęk.

5) Ściągamy wszystkie sprężynki ale przed ich zdjęciem przyglądamy się temu elementowi (zaz. na czerwono) zwanemu rozpieracz/samoregulator szczęk:

Samoregulator

i zdejmujemy sprężynki przy użyciu kombinerek wygiętych lub zwykłych:

Sprężynki

6) Do zdjęcia sprężynek podtrzymujących szczęki (zazn. na seledynowo) użyłem dłuższych kombinerek (będą na innej fotce) wciskając podkładkę i obracamy o 90o jednocześnie podtrzymując z tyłu bolec.

Sprężynki

7) Zdejmując elementy z tarczy nośnej układamy jest w taki sposób jaki były na tarczy nośnej i mamy takie coś:

Elementy

i mamy taki widok:

Po zdemontowaniu

8) Teraz rozbieramy rozpieracz szczęk i czyścimy go dokładnie szczególnie gwinty zewn, wew., ząbki oraz zapadkę rozpieracza:

Czyszczenie

Tu już wyczyszczony i przesmarowany smarem "grafitowym". Podkładkę i gwinty oraz wcisnąłem trochę w środek tulejki, zakręcamy go do oporu i odkręcamy o 1/2 obrotu,

Po czyszczeniu

i odkładamy w bezpieczne miejsce, wrócimy do tego później.

9) Przy wymianie cylinderka odkręcamy śrubkę (zaznaczoną w pkt. 11. na błękitno), która trzyma cylinderek przy tarczy nośnej i przewód od cylinderka (ja miałem kłopot gdyż ukręcił się sześciokąt przewodu sztywnego przy cylinderku i nie pozostało mi nic więcej jak odciąć przewody szczypcami)

 

przewody hamulcowe sztywne,

stąd wychodził w/w przewód do cylinderka, kabelek wyżej to od ABS-u,

10) I oto mamy taki widok:

11) Czyścimy szczotką drucianą tarcze nośną z całego syfu jaki tam pozostał ja użyłem do tego szczotki drucianej miedzianej na wiertarce ale można inaczej jak kto woli, piastę przetarłem gąbką ścierną, dodatkowo tarczę przemyłem rozpuszczalnikiem Nitro do odtaszczenie tarczy nośnej, Posmarowałem cienko tarczę smarem "grafitowy" w miejscach cylinderka i tam gdzie szczęki stykają się z tarczą nośną, zamontowałem cylinderek i przewód sztywny, kupiłem trochę za krótki i widać jak idzie,

 

12) Zaczepiłem hak o linkę od hamulca ręcznego (musiałem trochę przeszlifować bo był za gruby zaznaczone na żółto), warto przesmarować smarem grafitowym, zamontowałem szczękę tylną bolcami,
sprężynkami i podkładką założyłem sprężynę dolną ściągającą i zamontowałem szczękę przednią nowymi bolcami, sprężynkami i podkładką,

13) Włożyłem w odpowiednie miejsce rozpieracza szczek w co ważne podkładka powinna być skierowana tak jak ujrzałeś ją zaraz po zdjęciu bębna (widać na zdjęciu, w moim przypadku była skierowana do góry), założyłem zapadkę, sprężynkę zapadki, drut sprężyny szczeki tylnej i zaczepiłem o drut,

Podtoczenie na nakrętce od strony podkładki!!!
Ząbek na regulatorze od zewnętrznej!!!

14) Tak samo postępujemy w drugim kole.
15) Po zakończeniu operacji na drugim kole zakładamy bębny z obu stron i należy ODPOWIETRZYĆ układ hamulcowy.

Info: Dźwignie hamulca ręcznego przez jakich czas nie będzie ale z czasem i kilometrami zacznie się poprawiać. Jak ręczny będzie już tak jak w położeniu przed wymianą przejechać 100m na letkko zaciągniętym ręcznym aby się dotarł.

A) Jak byś czegoś zapomniał gdzie element się znajdował zobacz w drugim kole.
B) Przestrzegaj zasad BHP ;)


PS. Wujku przepraszam za pozostawiony bałagan w garażu... ;)
Dzięki Lelkowi za wskazówki... ;]


Nadesłał: Tomasz (TonaTom) Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

 

Wszelkie materiały, informacje, pliki, rysunki, zdjęcia itp. dostępne w Serwisie www.astra.auto.pl nie mogą być kopiowane,
publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.